Geriatrik och den evighetslånga läkemedelslistan
Så var första veckan tenterad och klar. Ja vad ska man egentligen säga om geriatriktentan?? Det hela målades upp som ett enkelt läxförhör och de flesta i klassen var nog överens om att det inte skulle vara några problem i och med att kursen bara är på 1,5 hp men de flesta såg precis lika förvirrade ut efter tentan som jag kände mig.
Tentan var uppdelad i tre delar och man var tvungen att ha minst 50% rätt på alla delar och 66% totalt på tentan för att bli godkänd. Det var många som efter lite diskussion kunde konstatera att sista delen om demens med märkliga multiple choice-frågor där flera svar alternativt inga svar alls kändes rätt inte gått särskilt bra. Att skriva om en sån här tenta är ju dock inte hela världen men ändå lite trist att inte kunna ta fredag och känna att man nilat första tentan efter mammaledigheten.
I onsdags och torsdags var vi som sagt ute på avdelningarna och fick tilldelat patienter som vi sedan skulle presentera kring olika teman på seminarium på eftermiddagen. Det var en sån härlig känsla att få dra på sig landstingspyjamasen igen trots att helvitt, som vi läkarstudenter uppmanas bära, inte är min favvokombo.
Bäst gillar jag helblått eller helgrönt (som man har på kirurgen) eftersom de blåa och gröna byxorna har dragsko i midjan till skillnad från de vita byxorna som har knapp och noll resår what so ever. När jag läste hud i slutet av graviditeten fanns det bara vita byxor i klädförrådet så då fick jag ta en extra stor tröja för att dölja gylfen och de eventuellt skymtande trosorna. Skåda årets snyggaste magbilder här:
Förutom Etik- och CGA-seminarium (Comprehensive Geriatric Assessment, om det gör er något klokare?) så hade vi på fredag förmiddag även ett läkemedlesseminarium vilket jag faktiskt tyckte var höjdpunkten på veckan. Där fick vi presentera patienter från avdelningarna med en mer eller mindre komplex läkemedelslista och tillsammans i gruppen göra en så kallad läkemedelsgenomgång- Därtittar man bland annat på läkemedlens indikation (varför patienten har läkemedlet), interaktioner (är läkemedlen lämpliga tillsammans), justera doser osv. Gamla tenderar ju att ha väldigt många läkemedel som de stått på väldigt länge och som satts in av olika läkare vilket gör att det ofta finns ett behov av att "städa upp" i läkemedelslistan (det vi kallar läkemedelsgenomgång alltså). Dessutom klarar äldre patienter med t.ex. sviktande hjärt-, hjärn- och njurfunktion inte av samma typer och doser av läkemedel som en ung och frisk patient.
Jag har upplevt tidigare att vi som läkarstudenter bara har förväntats kunna detta utan att egentligen få någon träning i det alls och jag kanske bara talar för mig själv men att bli satt med en läkemedelslista på kanske 20 läkemedel i handen och frågan vilka som patienten skall ha nu när hen läggs in från akuten är rätt överväldigande. Därför var det så givande att i lugn och ro få sitta och metodiskt gå igenom läkemedelslistor på olika patienter med tid för diskussion och att ställa frågor till vår handledare. Nu skall ju inte jag vicka i sommar men för många av mina kursare är detta en verklighet om bara dryga halvåret och med ganska stor säkerhet får de handlägga just äldre multisjuka patienter.
Oj vilken uppsats det blev men jag hoppas att ni uppskattar dessa lite mer detaljerade inläggen om utbildningen. Läkaryrket är så mycket mer komplext än vad jag tror många förstår. Det är ju kanske därför man läser 5,5 år på universitetet och ändå kommer ut i arbetslivet och känner sig alldeles vilsen. Vissa kanske tycker att det låter jobbigt att aldrig vara "färdiglärd" så att säga men jag tycker det skall bli otroligt spännande att det trots när man är 63 år och överläkare finns möjlighet till utveckling och jag bara hoppas att man kan få behålla sin nyfikenhet karriären igenom.