Stranddag

Wifi på hotellet funkar strålande men har inte mycket tid över till bloggen mellan allt solande, badande, ätande och lekande. Vill ni se mer bilder och videos vet ni väl att ni kan hitta mig på instagram @alvert1993 och snapchat @alvert93!

Idag startade vi också dagen vid halv 8 (6.30 svensk tid). Lite väl tidigt tycker vi föräldrar men det blir snabbt väldigt ljust i vårt rum så det är väl egentligen inte så konstigt. Packade ihop oss och gick ner för att äta frukost och efter det gick vi och köpte strandleksaker för att senare bege oss till stranden. Nu har vi precis kommit upp ur vattnet och Vincent leker i skuggan medan vi solar benen. Självklart lyckades jag bränna mig lite smått på bröstet och armarna igår så jag håller överdelen i skuggan idag.

Förutom tidiga mornar går det ingen som helst nöd på oss. Vi har det verkligen super och njuter så mycket vi kan. Hoppas ni har det fint där hemma!

Hej Bulgarien!

Efter 3 timmars flyg och drygt en timme med busstransfer landade vi tillslut på vårt hotell i Balchik, Bulgarien. Resan gick alldeles strålande och vincent var verkligen en ängel. Visst var det lite gnäll på flyget någon gång men det är väll ganska väntat när man måste sitta still i en flygstol i 3 timmar och man inte sovit middag. Tre rader bakom oss satt ett annat barn i Vincents ålder som skrek så vi var så glada så att det inte var vi.

Trots att vi inte somnade förrän runt midnatt igår (med endast 20 min sömn på flyget) vaknade Vincent halv åtta imorse och då gick vi alla tre ner och käkade frukost. Nu sover han så sött i vagnen och jag och Tom bättrar på brännan i solstolarna. Det är lite för bra för att vara sant faktiskt!

Min målarbok

Vincent ligger fortfarande och sover och jag sitter och målar. Skrattade högt när jag såg mamma med en sån där "målarbok för vuxna" för några månader sedan men insåg snabbt när jag själv testade hur fängslande och lugnande det var att sitta och rita med färgpennor innanför linjer, precis som på lågstadiet. Man tvingas vara i nuet och lägger undan telefonen vilken man ju annars så lätt fastnar vid när man har en stund över. Perfekt syssla när man som jag idag känner att jag MÅSTE göra 100 saker som egentligen inte alls är särskilt viktiga och går runt och stressar upp mig i onödan trots att det faktiskt är helt ok att ligga på soffan och göra ingenting en stund när barnet sover.

Pennorna och målarboken köpte jag på Ullared sist vi var där för en billig peng!

Födelsedagsbarnet

Hipphipp hurra för mig idag! Nackdelen med att fylla år en vardag är ju att frukost på sängen inte är något att tänka på så jag fick snällt fixa födelsedagsfrukost själv. Det blev pannkakor med nutella och banan som intogs tillsammans med minin. Som vanligt åt han med god aptit och blev extremt kladdig så det fick bli ett litet bad efter att vi ätit upp.

Vincent tittar på tv efter badet i den morgonrock som mamma gjorde till mig och min bror när vi var små!

Nu skall Vincent strax sova och när han vaknar skall vi åka hem till mina föräldrar och så småningom ha lite födelsedagsfirande. Kommer nog bli en alldeles förträfflig födelsedag tror jag!

Utflykt i solen

Vilket pangväder vi fått idag! Är sommaren här för att stanna tro? Satt och njöt av solens strålar ute på balkongen när jag åt lunch idag och det var helt underbart. Längtar så tills vi åker till Bulgarien om en vecka där det förhoppningsvis är varmt dygnet runt. Kan behöva lite uppladdning av D-vitamin inför hösten.

Vi har invigt nya vagnen dessutom och vi är verkligen såå nöjda! Tar bara upp 1/3 så mycket plats som Brion i bagaget på vår bil och Vincent stormtrivs i den. Både igår och idag har vi tagit en promenad med den nya vagnen en bit bort och haft picknick och upptäckt lite nya lekplatser. Supermysigt och perfekt sysselsättning i det fina vädret!

Oj då.. fikat hamnade i gräset xD

Nu inväntar vi bara att Tom skall komma hem och sen skall vi äta middag. Det står hamburgare på menyn idag som skall grillas på vår bordsgrill, mumma! Ingen sommarkväll utan lite grillat ;)

Tjuvstartar semestern

Det var extremt svårt att masa sig upp imorse. Drygt 5,5 timme sömn blev det för mig innan det var dags att kliva upp eftersom jag givetvis inte kunde somna när jag väl kommit hem och lagt mig i sängen. Var alldeles för uppe i varv med en massa tankar snurrandes i huvudet. Vetskapen om att det var fredag och att det på jobbet vankades fredagsfrukost fick mig dock att orka trampa mig till jobbet.

Fredagsfrulle på akuten, sååå mumsigt!!

Möttes dessutom med chock av nyheterna rapporterade från Nice. När jag läste det första gången där klockan 6 på morgonen så läste jag bara rubriken som löd något i stil med att en bussolycka skett när en lastbil råkat köra in i en folkmassa i frankrike och jag reflekterade inte mycket mer över det. När jag sedan kikade in på aftonbladet klockan nio var löpsedlarna fyllda med hemska, hemska bilder och rapporter från denna förfärliga massaker.

Jag har just suttit och tittat på tv4as nyhetssändning och mår fruktansvärt illa. Hur kan det ens finnas människor på det här jordklotet som är kapabla till något så fruktansvärt? Är så glad att jag äntligen fått hem min lilla pojk idag och har kramat om honom ordentligt. Har dessutom varit rätt mycket död och lidande det senaste på jobbet som inte varit speciellt kul vilket gör att det känns fantastiskt skönt att det äntligen är en veckas ledig för min del med mycket egentid med mitt älskade barn.

Skall dra igång en riktigt feel good film nu för att höja humöret en smula (förmodligen Pitch Perfect 2) och snaska på lite fredagsmys i soffan. Barnet sover gott och tryggt i sin säng och pappan är iväg på andra äventyr. Dags att tjuvstarta lite med att fira in semestern!

En tidig födelsedagspresent

Vincent fyller ju alldeles snart 2 år (!!!!!) och i år kommer vi fira hans födelsedag utomlands. Vi har ett tag pratat om att köpa en lite mindre och lättare vagn som är smidig att ta med sig i bilen men som ändå fungerar att sova i på dagis. Vi har varit otroligt nöjda med vår begagnade Brio Go men den är både stor och tung och är på sina ställen både rostig och gnisslig så skulle vi ha med en vagn på resan (vilket ju i princip är ett måste med ett barn som fortfarande sover på dagarna och somnar tidigt på kvällen om vi inte vill spendera hela semester på hotellrummet) så hade det passat perfekt att köpa den nya vagnen innan resan och ta med oss den ner.

Vincents mormor och morfar ville gärna vara med och bidra till den nya vagnen som en tidig födelsedagspresent, vilket de givetvis fick, så sagt och gjort så klickade vi hem vagnen i helgen. I tisdags fick vi hem den och så fort jag kom hem från jobbet började jag packa upp den från kartongen med löjligt stor entusiasm.

Vagnen var snabbt ihopmonterad och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med vårt köp. En stabil sulky med helt handtag och fullt liggläge som ändå blir lika liten som en karbinväska ihopfälld. Nu gäller det bara att vi får godkänt från Vincent och att han tycker att den är okej att åka och sova i. Förhoppningsvis kan vi dessutom ha den till fler barn. Välkommen till familjen GB Qbit +!!

Pannkaksfrukost

God morgon vänner! Nu haglar det inlägg här inne. Har haft så mycket som jag velat skriva om men har varken haft tid eller energi, så nu när jag väl har det så flödar inspirationen igen. Startade dagen med pannkaksfrukost slöttittandes på morgon-tv i soffan iförd morgonrock och mammatoffs. En riktig guldstund på dagen bara för mig själv.

Imorgon börjar jag dock 6.45 efter dagensk kvällsjobb så jag gissar att jag kommer vara ganska så trött imorgon kväll. På 10 dagar har jag då bara varit ledig 1 dag. Skall bli sååååå skönt med en veckas ledighet efter det vill jag lova.

Nu är det drygt 1,5 timme kvar innan jag behöver cykla till jobbet och jag skall försöka njuta av lugnet så gott jag kan. Imorgon när jag kommer hem från jobbet så är Vincent hemma igen. Skall bli så mysigt att få hem honom.

"Jag får aldrig gå på några larm!"

Hade en minst sagt hektisk dag på jobbet igår. Har tidigare klagat på att de inte brukar komma så mycket larm under mina pass men tji fick jag för det igår. Ett hjärtstopp, ett rött trauma och 4 orangea trauman blev det tillslut och 20 minuter efter att jag slutat igår kväll kunde jag tillslut stämpla ut, byta om och sätta mig på cykeln för att trampa hemåt.

Nu har jag varit på så pass många larm att jag känner mig hyffsat säker på alla mina uppgifter och jag har fått gå på ett par larm helt själv. Hjärtstoppslarm, som tack och lov sker mer sällan, har jag bara fått gå på vid två tillfällen och båda gånger har det varit extremt rörigt då de glömt att ringa på oss sekreterare och vi kommit mitt i pågående räddningsinsatser. Där känner jag mig inte riktigt hemma med mina arbetsuppgifter än men förhoppningsvis kommer det att gå bra ändå den gång jag måste gå själv. Det är ju trots allt inte på mig som något liv hänger på trots att jag ju såklart har en viktig del i dokumentationen och administrationen av det hela.

Hur som helst så trivs jag fortfarande som fisken i vattnet och den största anledningen till det är att jag allt som oftast får jobba med så underbart härliga personer. Både kandidater och ordinarie kollegor är helt fantastiska. Det finns alltid någon att fråga och vi hjälps åt med stort som smått samtidigt som vi emellanåt har roligt och skrattar åt konstiga formuleringar i journalen (så kallade journalgrodor). Visst känner jag ibland att tiden sniglar sig fram och jag bara vill gå hem, som på vilket jobb som helst, men tack och lov är dessa tillfällen sällsynta.

Idag är det jobb på kontoret som gäller och alltså inga larm att gå på vilket på ett sätt skall bli lite skönt efter gårdagens dramatiska dag. Är rätt skönt att få sitta i mitt lilla bås ibland och sörpla te i lugn och ro utan att behöva rusa iväg helt plötsligt även fast det är väldigt kul det med.

Ovanligt lugn morgon

Denna vecka blir en väldigt annorlunda vecka. Idag vaknade jag av mig själv strax efter nio, masade mig upp ur sängen och tog en lång och härlig dusch. Sedan dess har jag strosat runt i morgonrock, fixat lite mysfrukost och bara tagit det lugnt. En vanlig dag för de flesta 23-åringar kanske men en ytterst ovanlig start på dagen för en mamma kan jag lova.

Anledningen till deta lugn är att Vincent faktiskt inte är hemma. Eftersom förskolan nu är stängd i 4 veckor och jag gärna ville slippa vara ledig alla 4 frågade vi min mamma om hon ville ha honom en av veckorna och det ville hon så gärna, så igår innan jag gick till jobbet vid 13 kom mamma förbi och hämtade upp Vincent för att åka till Bosared och där skall de vara till på fredag.

3 bilder från helgen på mina fina pojkar!

Det känns rätt konstigt faktiskt att inte ha honom här och trots att man hela tiden längtar efter egentid så är det en stor bit som saknas i min vardag och i mig när han är borta. Jag skall försöka njuta så gott det går och vila upp mig ordentligt de här dagarna. Jag har så mycket saker som jag skulle vilja få hunnit med att göra men om jag får gissa så kommer vi knappt hinna med hälften. Bättre då att bara passa på att ta det lugnt. Att få slänga sig på soffan efter jobbet som de flesta av mina kollegor kan göra eller att själv få bestämma när jag skall gå upp (när jag jobbar kväll) är guld värt för en sliten mamma.

Nästa vecka kommer jag vara hemma med Vincent så då får jag ladda upp med kramar och pussar igen. Då tjuvstartar han och jag semestern! Skall bli underbart!

Sommarfynd på Gekås

Innan vi åkte hem i söndags från Bosared passade jag och Tom på att svänga förbi Ullared för att fylla på med lite kläder inför vår semester om några veckor. Vincent var i stort behov av lite lättare kläder och så även vi så det blev en hel del. Jag lyckades väl kanske inte riktigt hitta allt jag letade efter i klädväg men jag får helt enkelt ta mig en sväng på stan när det börjar närma sig. Har så svårt att hitta kläder som sitter fint och vet inte riktigt vad jag är ute efter från början så det är inte helt lätt. Har liksom inte riktigt hittat mig själv både vad gäller stil och passform efter graviditeten. Kanske får bli något att jobba på i höst?

Det mesta av det som jag köpte till mig på Gekås. Varför är det så mycket roligare att handla till sitt barn än till sig själv?

Ledig dag på landet

Nyss hemkommen från ännu ett härligt dygn i Bosared. Vad jag älskar det stället alltså! Det är så skönt att få komma bort från stan och ut på landet där de enda ljud som hörs är de från kvittrande fåglar och lövverk som rör sig i vinden. Man märker det till och med på Vincent som har varit sitt allra härligaste, charmigaste och goaste jag hela dagen lång. Vi var där i helgen och sen lämnade vi kvar Vincent hos mina föräldrar som har semester och åkte hem för att jobba igår. Direkt efter jobbet åkte jag sedan tillbaks ner till Bosared och har spenderat min lediga dag där nere.

Dagen har ägnats åt tårtbak, skogspromenad, lite matlagning och bus och lek med min lilla kille. Utnyttjat min lediga dag till fullo med andra ord och laddat batterierna. Bjussar på lite härliga mobilbilder:

Mormor och Vincent spanar in badtunnan

Vincent hjälper mormor att baka. Det är jätteskoj eftersom man får smaka på allt!

Tog en liten skogspromenad medan Vincent låg och sov och gick till mitt favoritställe. En liten bro som delar sjön i två. Magiskt vackert verkligen!

Hittade en massa blåbär som jag tog med mig hem som vi kunde dekorera tårtan med

Nu skall jag, så fort Vincent somnat, tappa upp ett härligt bad och få lite egentid i badrummet bara för mig själv som ett härligt avslut på denna dag. Ha en mysig tisdagskväll!

Välkommen helg!

Fredagkväll och för en gångs skull så är det faktiskt fredag även för mig. Har ledig helg vilket inte händer speciellt ofta den här sommaren vill jag lova så vi skall njuta till fullo. Bloggen har fått stå åt sidan lite grann nu när det är sommarlov eftersom ju bloggen främst handlar om mina läkarstudier nu för tiden men jag skall försöka slänga in några inlägg i veckan fram tills terminen drar igång igen i höst.

Veckan har flutit på relativt bra. Avslutade midsommarhelgen med en ledig söndag då vi bjöd hem Toms familj på middag och sedan har jag jobbat måndag till och med idag. Igår var jag på after work med Elin och vi hade det så otroligt härligt. Vi kunde än en gång konstatera hur galet det är att vi lyckats lära känna varandra, bara dagar innan våra småttingar tittade ut och att vi klickade direkt. Hon hade sett att jag lagt upp en bild i bloggen på ett paket jag hämtat ut på vårt lokala hemköp (var ju nästan grannar innan hon flyttade ut till Onsala) och tog kontakt med mig (första gången vi träffades skrev jag om HÄR). Nu står vi här, två år senare med varsin blivande 2åring. Galet!

Söndagens efterrätt, äppelpaj!

Nu skall jag skumma igenom några youtubeklipp innan det är dags att krypa ner i sängen. Vi skalHell upp tidigt imorgon för att åka till Bosared. Bästa stället att återhämta sig efter en lång arbetsvecka!